معرفی مدرسه

هدف از تاسیس دبستان علم آفرین

به نام خداوند جان و خرد

پس از تأسیس اولین مدرسه ی ابتدایی هوشمند استان گیلان در سال 1390 که یک کار گروهی بود . برای تحقق رویای یک مدرسه استاندارد از گروه جدا شده و با انجام مطالعات تکمیلی جهت راه اندازی مجموعه ای جدید اقدام به تاسیس دبستان علم آفرین نمودم.

دبستان علم آفرین با هدف ارائه خدمات آموزشی با کیفیت ویژه تاسیس گردید و در این رابطه با جذب نیروی انسانی کار آمد و با صلاحیت در کادر اداری و آموزشی و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز فعالیت مان را بر مبنای خرد جمعی  و صداقت آغاز نمودیم.

افزایش کیفیت آموزشی ، تامین نیاز های متنوع دانش آموزان ،ایجاد تنوع در محتوا  وخدمات آموزشی و تنوع در عرضه ی مطالب و کاهش فشار های روانی وارد بر دانش آموزان و ایجاد محیطی پویا و جذاب برای رشد و شکوفایی استعداد ها و خلاقیت های دانش آموزان و افزایش مشارکت اولیا در فرایند یادگیری در صدر اهداف تاسیس قرار گرفت.  و سعی شد با توجه به تحولات علمی به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات و لزوم تجدید نظر در برنامه های آموزشی طرحی نو در سیستم آموزشی را پایه ریزی کرده و بستر مناسب برای تحقق اهداف مدارس هوشمند را فراهم سازیم و معتقدیم تنها داشتن امکانات سخت افزاری تامین کننده این مهم نخواهد بود بلکه برنامه جامع و فراگیر در همه ی امور آموزشی و پرورشی را می طلبد تا پاسخگوی تمامی نیاز ها و توانایی های دانش آموزان باشد .

از این رو مدرسه هوشمند را محلی برای رشد همه جانبه دانش آموزان ،ارتقاء  توانایی ها و قابلیت های تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری می دانیم و معتقدیم کیفیت واقعی آموزش زمانی محقق می شود که بتوانیم هر دانش آموز را به آن نسبت که توانایی و استعداد و  علاقه دارد به سمت بهترین مسیر و جهت در زندگی هدایت کنیم .

                                                                                                                                        92/7/27

                                                                                                                                     مهدی یاسمن

اساسنامه دبستان

۱۳۹۳/۱/۳۱

فصل یک : تعریف مدارس هوشمند

مدرسه ی هوشمند ، مدرسه ای است برخوردار از معلمان و کارکنان توانمند ، امکانات مناسب ، برقرار کننده تعامل پویا بین عوامل مدرسه ، دانش آموزان و اولیا و در آن محیط یاددهی – یادگیری متناسب با تفاوت های فردی طراحی شده است.در اینگونه مدارس کسب موفقیت دست یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانش آموزان و هدایت صحیح و جهت دار معلمان  بستگی دارد.احترام به تمامی ارزشها و تجلی آن در مدرسه و تبدیل مدرسه به کانونی پویا ، مشتاق و قوی برای پرورش نیروی انسانی خلاق متفکر که قابلیت زندگی در عصر اطلاعات را دارد،از اهداف اصلی این مدرسه است.

تغییر رویکرد نظام آموزشی از حافظه گرایی به پژوهش محوری و از معلم محوری به دانش آموز محوری و بهبود مستمر کیفیت و بهره وری در تمام فعالیت ها و آموزش روش فکر کردن و پژوهش ، افزایش سرعت یادگیری با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات از ویژگی های مدرسه ما خواهد بود.

برخلاف شیوه های سنتی که فقط بر مشترکات دانش آموزان تاکید دارند و نه بر استعدادهای فردی، مأموریت فناوری اطلاعات سپردن کار تکراری و غیرخلاق به ماشین از طریق خودکارسازی عملیات و آزادسازی انسان برای کار خلاق و مکاشفه ناشناخته ها و در واقع فناوری اطلاعات به معنای فن بهره برداری از اندیشه های انسانی است.

نکته مهم در این راه تقویت روحیه مشارکت پذیری و باور آن در بین کلیه عوامل اجرایی و اولیای محترم برای اجرای مطلوب طرح است.

فصل دو : عناوین آموزش و گروه های مرتبط

1-تدریس کتب رسمی آموزش و پرورش

       2-تشکیل دپارتمان زبان و IT

       3-ورزش

        4-هنر

       5-مشاوره ، بهداشت فردی و مهارت های زندگی

       6- جلسات آموزش خانواده

فصل سه : نحوه اجرا

کلیه تصمیمات آموزشی پس از تصویب در شورای مدرسه متشکل از موسس ، مدیر، معاونین آموزشی ، نماینده معلمان ، هیئت علمی و رئیس انجمن قابلیت اجرایی پیدا می کند.

فصل چهار : بر اساس اهدافی که در فصل یک ذکر گردید که برگرفته از شیوه هوشمندسازی مدارس وزارت آموزش پرورش می باشد موارد ذیل جهت اجرا به تصویب رسیده است.

*علاوه بر کتب درسی آموزش و پرورش کتاب کمک درسی (با انتخاب معلم) برای تمام پایه ها به منظور عمق بخشیدن به آموزش های ارائه شده تعیین گردید.

      *به منظور ارزیابی عملکرد و سنجش پیشرفت تحصیلی آزمون مبتکران به عنوان آزمون ماهیانه  تعیین شد.

       *آموزش رباتیک بر اساس سرفصل های تعیین شده ارائه می گردد.

*ورزش 2 روز در هفته بر اساس نیاز سنجی بعمل آمده علاوه بر رشته هلای فوتبال و والیبال ، رشته تنیس نیز به صورت منظم در برنامه گنجانده شده ،همچنین برای گروههای پیش دبستانی و اول ،رشته آمادگی جسمانی یکی از دو زنگ ورزش را به خود اختصاص می دهد.

       *آموزش کامپیوتر بر اساس سرفصل های پیوست.

*گردش های علمی تفریحی (حداقل 5 گردش) در طول سال تحصیلی به منظور آشنایی با مشاغل ، ارتباط آموخته های درسی با مفاهیم کاربردی و در جهت ایجاد انگیزه بیشتر در فرایند یادگیری .

*آموزش زبان بعنوان یکی از بارزترین آموزش های فوق برنامه است و بستر مناسب برای تسلط دانش آموزان به زبان دوم فراهم شده است.

*مدرسه اعتقادی به قبولی در تیزهوشان ندارد و تمام تلاش خود را در جهت کاهش اضطراب و استرس های غیرضروری به کار خواهد گرفت اما معتقد است با یک برنامه ریزی علمی می توان با بهره گیری از تکنولوژی آموزشی و فناوری اطلاعات در جهت سرعت بخشیدن به روند آموزش و ارتقای سطح علمی دانش آموزان و ماندگار کردن آموخته ها با شیوه های مدرن آموزش شرایطی را فراهم نمود که امکان رقابت و سبقت از سایر مراکز علمی حتی تیزهوشان دست یافتنی باشد.

*تشکیل پرونده مشاوره ای و استفاده از مشاوران تحصیل کرده و صاحب سبک در جهت شناسایی مشکلات و ارائه بهترین راه حل ها.

*در فرایند آموزش همواره به تفاوت و استعداد و توانایی دانش آموز توجه می شود.

*انجام کارهای گروهی و تشویق و ترغیب دانش آموزان برای شرکت در فعالیت های جمعی از اولویت و اهمیت ویژه برخوردار است.

       *دو اصل مورد تایید و تاکید مجموعه علم آفرین 1- خرد جمعی  2 - صداقت در همه ی امور مورد توجه ویژه می باشد.

و انشاء ... با بهره گیری از تعالیم دینی دانش آموزان را برای زندگی اجتماعی مبتنی بر ارزشهای انسانی ، آماده ساخته و برای رسیدن به ایرانی سرفراز و سربلند تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

                                                                                                        ومن ا ... توفیق